مذهب از دیدگاه کلیسا

27 آذر 1402 - خواندن 6 دقیقه - 157 بازدید


 مونتسکیو ؛ در این باره مذهب را از دیدگاه کلیسا می نگرد و از گفته ی او چنین بر می آید که آئین نصرانیت جوابگوی تمام نیازهای جامعه و یاد خدا به تنهایی نمی تواند خودفراموشی و مردم فراموشی را علاج نماید و از این رو پیروان این آئین موظفند علاوه بر یاد خدا و عمل کردن به مقررات مذهبی ، متوجه تعالیم اخلاقی فلسفه و قوانین مدنی قانونگزاران هم باشند و عملا آنها را بکار بندند تا از خود فراموشی و مردم فراموشی رهائی یابند . در صورتی که ؟ اسلام ، دین کامل و جامع الهی و جوابگوی تمام احتیاجات بشری است . در این آئین مقدس مسائل اخلاقی و همچنین حقوق مدنی به طور مبسوط مورد توجه قرار گرفته و در همه ی مراحل ، وظائف مردم تعیین شده است .

گاهی جوانان سوآل می کنند با آنکه خداوند به عبادت ما نیاز ندارد چرا باید نماز بخوانیم ؟ چرا باید روزه بگیریم ؟ و خلاصه چرا باید خدا را پرستش کنیم و نتیجه اعمال واجب و مستحب ما چیست ؟ 

در پاسخ اینان باید گفت : آری خداوند به عبادت ما نیاز ندارد ، این مائیم که به عبادت و پرستش او نیاز داریم ، مائیم که اگر بخواهیم بر هوای نفس حاکم باشیم ، از بندگی غرائز و شهوات رهائی یابیم ، 😓 و به گناهان و اعمال ضد انسانی که مایه سیه روزی دنیا و آخرت است آلوده نشویم باید خدا را بپرستیم ، او را عبادت نمائیم ، و در پیشگاه مقدسش سر بندگی فرود آوریم . زیرا عبادت ما را به یاد خدا می اندازد ، یاد خدا حس مسئولیت را در نهاد مان بیدار می کند ، و با احساس مسئولیت به نیک و بد اعمال خویش توجه میکنیم ، گفتار و رفتار خود را با رضای باریتعالی تطبیق می دهیم . از اعمال ناروا و اخلاق ناپسند اجتناب می نمائیم و بدین وسیله سعادت مادی و معنوی خویش را فراهم می آوریم .

 به موقع است که این نکته تذکر داده شود که در اسلام ، عبادت و یاد خدا نه فقط مصالح اجتماعی است و مردم را به وظیفه شناسی ، حسن اخلاق و رعایت حقوق مدنی وا می دارد بلکه در صیانت فرد و تقویت اراده شخصی نیز اثر عمیق میگذارد .

کسی که به حقیف ، مسلمان است و به آفریدگار جهان ، ایمان واقعی دارد موقعی که با مشکلات سخت زندگی مواجه می شود و در مقابل رویدادهای جانکاه قرار میگیرد برای آنکه طاقت و توانش در هم شکسته نشود ، خود را نبازد و مصائب و آلام سنگین ، او را از پا در نیاورد به پناه خدا می رود ، با عبادت و دعا بین خود و آفریدگار جهان رابطه معنوی برقرار می کند ، از حضرت حق یاری می طلبد، و با استمداد از قدرت لایزال الهی بر مشکلات فائق می گردد ، و این کار بزرگ تنها از خدا جویان راستین برمی آید .

 دکتر کارل میگوید : منظور از عبادت فقط پرستش نیست بلکه دعا و عبادت تجلی روح عبودیت بشر است و قویترین شکل قدرتی است که انسان می تواند بوجود آورد .

اگر انسان عبادت را با بینش و اخلاص انجام دهد دگرگونی عمیق و قابل ملاحظه ای در نهادش پدید می آید .

همانطور که قوه جازبه زمین غیر قابل انکار است ، جاذبه و قدرت ناشی از عبادت هم انکار پذیر است . من به عنوان یک پزشک باید بگوئیم در دوران طبابتم به بیمارانی برخورد کردم که هیچیک از طرق درمان بر روی آنان موثر واقع نشد ولی با توسل به مبانی مذهبی و دعا نتیجه مثبت گرفتند و از بیماری و حزن و اندوهی که بر اثر بیماری در آنان بوجود آمده بود رهائی یافتند .

بشر همیشه در این فکر است که با توسل به قدرت لایزالی که اداره کننده جهان است قدرت محدود و ناچیز خود را فزونی بخشد . موقعی که عبادت می کنیم در واقع به قدرت عظیمی که تاروپود عوالم وجود به فرمان اوست متوسل میشویم و از آن استمداد می نمائیم .اگر نیروی عبادت به آن شکلی که هست درک گردد و در زندگی روزمره ما انسانها وارد شود به کمک آن جهانی بهتر و زندگی مرفه تری را آرزو داشت و از جنگ و خونریزی و فساد دست خواهیم کشید . یاد خدا برای تامین سلامت و مصونیت از فساد اخلاق همانند برنامه های بهداشتی برای حفظ سلامت و مصون ماندن از بیماریهاست . کسی که میخواهد پیوسته از نعمت سلامت برخوردار باشد و به رنج بیماری دچار نشود باید همیشه و همه جا وظائف بهداشتی را رعایت نماید و دائما برنامه های آن را بکار بندد . همچنین کسی که میخواهد همواره از سلامت روح و پاکی ضمیر برخوردار باشد و به بیماریهای اخلاقی آلوده نشود باید در تمام مواقع به یاد آفریدگار جهان باشد ، در هیچ حال از او غافل نشود و مسئولیت خود را در پیشگاه مقدسش فراموش نکند . 

نتیجه بحث آن است که خود فراموشی و بی اعتنائی به مسولیت های انسانی مایه فساد اخلاق و موجب سقوط و تباهی است . کسی که خود را فراموش کرده و از پروردگار جهان دور گشته ، از شرافت نفس غافل شده ، و قدر و منزلت معنوی خویش را از یاد برده است ، فکری منحرف و روشی نادرست خواهد داشت . او بنده ی هوی و مطیع غرائز می گردد . به خلق و خوی حیوانی گرایش می یابد ، زبون و فرومایه میشود ، و برای نیل به شهوات و تمنیات نفسانی خویشتن به اعمال غیر انسانی و خلاف اخلاق دست میزند ....


کافی جلد 2 ص 498

سیری در جهان دانش ص 73

روح القوانین ص 4



مذهب از دیدگاه کلیسامصالح اجتماعیدکتر کارلیاد خدا