دفاعیه ارشد: تدوین یک مدل برنامه ریزی آرمانی جهت انتخاب تامین کنندگان در زنجیره تامین مبنی بر رویکرد QFD

Develop a goal programming model for selecting suppliers in the supply chain based on the QFD approach

تدوین یک مدل برنامه ریزی آرمانی جهت انتخاب تامین کنندگان در زنجیره تامین مبنی بر رویکرد QFD روز شنبه، 28 بهمن، 1402 توسط موسسه آموزش عالی زند شیراز در شهر شیراز استان فارس برگزار می شود.

حوزه های تحت پوشش: مهندسی و فناوری

برگزار کننده: موسسه آموزش عالی زند شیراز
امروزه انتخاب زنجیره تامین مناسب در جوامع صنعتی از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد. دلیل آن را میتوان تاثیر هزینهی خرید مواد اولیه و همچنین دیگر اجزای تشکیل دهنده محصول برای بهای تمام شده محصول و سودآوری شرکت دانست. در نتیجه بسیاری از سازمانها با به کارگیری مدیریت زنجیره تامین در سازمان خود به صرفه جویی مناسبی در هزینهها بهخصوص هزینه تهیه مواد اولیه رسیدهاند. بنابر نقش بسیار تامینکنندهها در نیل به اهداف زنجیره تامین یکی از وظایف عمدهی واحدهای خرید در مدیریت زنجیره تامین ارزیابی، انتخاب و جذب تامین کنندگان توانا و مناسب بهمنظور تهیه و فراهم نمودن احتیاجات شرکت میباشد. هدف از پژوهش حاضر ارائه رویکردی ترکیبی نوین بهمنظور انتخاب تامین کنندگان مبنی بر گسترش عملکرد کیفیت و روش تصمیم گیری جدید چند معیاره SWARA و برنامه ریزی آرمان میباشد. در این تحقیق از توسعه عملکرد کیفیت (QFD) برای شناسایی خواستههای کیفی مشتریان استفاده گردید و برای رتبه بندی این خواستهها از روش سوارا بهره برده شد، سپس با استفاده از QFD به بررسی میزان رابطه میان خواستههای کیفی مشتریان و معیارهای ارزیابی تامینکننده پرداخته شد تا وزن معیارها مشخص شود، در ادامه وزن تامین کنندگان نسبت به هر معیار با روش سوارا مشخص شد، سپس با تشکیل خانه کیفیت دوم میزان رابطه میان تامین کنندگان و معیارها با QFD سنجیده شد و وزن نهایی تامین کنندگان مشخص و رتبه تامین کنندگان تعیین گردید، در نهایت بنابر عرضه و تقاضای مشخص شده مدل برنامه ریزی آرمانی تشکیل و با حل آن به وسیله نرم افزار لینگو ۲۰ مقدار سفارش بهینه به هر یک از تامین کنندگان تخصیص داده شد و میزان انحراف از ارمانها معین گردید. از نتایج این تحقیق میتوان به رتبه بندی خواستههای کیفی مشتریان، رتبه بندی معیارهای ارزیابی تامین کنندگان، رتبه بندی تامین کنندگان و تخصیص مقدار بهینه به هر تامینکننده با استفاده از ارائه مدل برنامه ریزی آرمانی اشاره کرد بهطوریکه ارزش خرید از هر تامینکننده بهصورت وزنهای متناظر با ترجیحات تصمیم گیرنده در مدل اعمال گردید و بهطوریکه مجموع ارزش خرید (TVP) بیشینه و مجموع هزینه خرید (TCP) کمینه شد و بر اساس آن سفارشات خرید به تامین کنندگان تخصیص داده شد. کلمات کلیدی: زنجیره تامین، گسترش عملکرد کیفیتQFD، سوارا SWARA، برنامه ریزی آرمانی.
معرفی سخنرانان: نگارنده: مونا فیلی استاد راهنما: دکتر مهدی ابطحی استاد مشاور: دکتر کیومرث بحرینی استاد داور: دکتر اعتماد
درج در سایت: 25 بهمن 1402 - تعداد مشاهده 122 بار