الگوی ساختاری-تفسیری قابلیت ها ی پویا ی فناوری اطلاعات در شرکت های کوچک و متوسط

6 اردیبهشت 1403 - خواندن 3 دقیقه - 37 بازدید

ارتقای سطح قابلیت ها ی پویا ی فناوری اطلاعات در شرکت های کوچک و متوسط نیازمند یافتن شاخص های اصلی و اثرگذار و برقراری ارتباط بین آنهاست. از لحاظ قدرت نفوذ (میزان تاثیری که هر عامل بر سایر عوامل دارد) دو عامل سنجش و هماهنگی با بالاترین قدرت نفوذ و تاثیر 9 مبنا و محرک یا برانگیزاننده قابلیت ها ی پویا ی فناوری اطلاعات در شرکت های کوچک و متوسط به شمار می رود. در هرگونه اقدام برای ارتقاء قابلیت ها ی پویا ی فناوری اطلاعات در شرکت های کوچک و متوسط باید به نقش و جایگاه این عوامل توجه شود. این متغیرها دارای قدرت نفوذ بالا و وابستگی پایینی هستند. در مقابل سه عامل ظرفیت نوآوری، استراتژی های نوآورانه و توانایی تبدیل دارایی ها و خدمات به برنامه های استراتژیک، با میزان قدرت نفوذ 5 کمترین تاثیر را در قابلیت ها ی پویا ی فناوری اطلاعات در شرکت های کوچک و متوسط دارد. در سطح ابعاد نتایج موید این است که عوامل تاثیرگذار اصلی جزء ابعاد عملیاتی و محیطی هستند. بر این اساس این دو بعد مهمترین، و بعد زیر ساختی در مراحل بعدی اهمیت و تاثیر برای قابلیت ها ی پویا ی فناوری اطلاعات در شرکت های کوچک و متوسط قرار دارند.

متغیر های سنجش، منابع و شایستگی ها در سطح ششم و متغیر توانایی تبدیل دارایی ها و خدمات به برنامه های استراتژیک در سطح اول طراحی مدل سازی ساختاری-تفسیری قابلیت ها ی پویا ی فناوری اطلاعات در شرکت های کوچک و متوسط قرار می گیرند. با تکیه بر تحلیل MICMAC متغیرهای ظرفیت نوآوری و توانایی تبدیل دارایی ها و خدمات به برنامه های استراتژیک، بیشترین تاثیرپذیری نسبت به سایر عوامل را دارد و از منظر سیستمی جزء عناصر اثرپذیر و وابسته است. به عبارتی دیگر برای ایجاد و ارتقاء این متغیرها عوامل بسیاری دخالت دارند و خود آنها کمتر می توانند زمینه ساز تغییر و تاثیر در قابلیت ها ی پویا ی فناوری اطلاعات در شرکت های کوچک و متوسط شوند. متغیرهایی چون ساختارهای سازگار برای انطباق با بازارها و فناوری های نوظهور، یادگیری، ادغام (یکپارچه سازی)، پیکره بندی مجدد و استراتژی های نوآورانه، در گروه متغیرهای خودمختار قرار دارند که دارای قدرت نفوذ و وابستگی ضعیف است. این متغیرها جزء متغیرهای نسبتا غیرمتصل به سیستم و از قدرت نفوذ بالا و وابستگی پایینی برخوردار هستند. متغیرهای متغیرهای سنجش، منابع و شایستگی ها و هماهنگی، جزء متغیرهای کلیدی برای توسعه قابلیت ها ی پویا ی فناوری اطلاعات در شرکت های کوچک و متوسط به شمار می روند که تاثیر بسیار زیادی بر تحقق و ارتقای قابلیت ها ی پویا ی فناوری اطلاعات در شرکت های کوچک و متوسط و قدرت نفوذ بالا و وابستگی پایینی دارند. متغیر دیجیتالی سازی فرآیندهای تجاری جزء متغیرهای پیوندی است که قدرت نفوذ و وابستگی بالایی دارد. در واقع هر گونه عملی بر این متغیر سبب تغییر سایر متغیرها می شود.


(محسن رحمانی-1403/02/06)

قابلیت‌ها‌ی‌پویا‌ی‌فناوری‌اطلاعاتمدل سازی ساختاری-تفسیریشرکت‌های‌کوچک‌و‌متوسطتحلیل MICMAC